Help, hooggevoelig én brugklasser!
Hoe je het hoofd koel houdt als hooggevoelige brugklasser

Terwijl klasgenootjes niet kunnen wachten tot het schooljaar voorbij is, is jouw kind nog wat afwachtend. Klaar met de basisschool, maar klaar voor de middelbare? Dat is maar de vraag….. De overgang van de basisschool naar de middelbare is een enorme stap. Voor iedere groep 8-er, maar zeker wanneer je kind hooggevoelig is.
In deze blog lees je wat de brugklas zo intens maakt voor een hooggevoelig kind, hoe je de signalen van overprikkeling herkent en wat jij als ouder kunt doen om deze overgang wat soepeler te maken.
Waarom is de brugklas extra pittig voor een hooggevoelig kind?
Een kind dat hooggevoelig is, ervaart prikkels dieper, intenser en heeft een langere verwerkingstijd nodig dan gemiddeld. Dat betekent dat een nieuwe omgeving, onbekende mensen en veel veranderingen tegelijkertijd overweldigend kunnen zijn. En laat dat nou precies zijn wat de brugklas met zich meebrengt. Zo maar een paar uitdagingen op een rij:
* Veel en nieuwe prikkels – stel je voor: drukke gangen vol kinderen (en ja ook veel grotere en oudere leerlingen), steeds wisselen van lokalen, grote klassen en veel geluiden.
* Zelfstandigheid – hoewel je kind hoogstwaarschijnlijk enorm toe is aan meer zelfstandigheid vraagt de middelbare school ook écht zelfstandigheid van je. Het dagelijkse huiswerk, zorgen dat je al je spullen bij hebt, op tijd in de les bent en je planning voor je proefwerken en toetsweken vragen echt wel wat je kind.
* Sociale druk – Met de start in de brugklas en het leren kennen van nieuwe kinderen komt ook de groepsdruk om de hoek kijken. Je wil er graag bij horen en niet meteen buiten de boot vallen. Maar hoe doe je dat terwijl je toch bij jezelf blijft?
* Verwachtingen – Je kind heeft bepaalde verwachtingen van de middelbare, maar ook anderen verwachten nieuwe dingen van jouw kind. Dit kan ontzettend verwarrend en verstorend zijn, zeker wanneer je niet helemaal weet wat er verwacht wordt. Daarnaast heeft elke docent weer zijn eigen regels waaraan jouw kind hoort te voldoen.
* Onzekerheid – Er komen zoveel nieuwe dingen op je kind af. Je wil het goed doen, goed in de groep liggen, goede cijfers halen…. Zoveel nieuws kan leuk zijn omdat het je ook nieuwe ervaringen oplevert, maar het kan ook een hoop stress opleveren. Want nieuwe dingen zorgen ook voor veel vragen en onduidelijkheid.
Voor een HSP-kind in de brugklas kan dit alles voelen als een wervelwind. En zeker als je kind het ook allemaal goed wil doen, is het soms gewoon... te veel.
Herken de signalen van overprikkeling
Een teveel aan spannende dingen, drukke kinderen, prikkels, nieuwigheid en dingen die je moet doen…. Ben je hooggevoelig dan kan dit alles snel tot overprikkeling leiden. Misschien herken je dit wel van je kind na spannende dingen, feestjes, schoolreisjes of Sinterklaasvieringen. En misschien herken je het ook nog niet en overkomt het jullie opeens.
Misschien herkent je kind het zelf al wel, misschien is het nog lastig te verwoorden wat er gebeurt. Maar voelen je kind en jij wel dat er ‘iets’ is. Deze signalen kunnen duiden op overprikkeling:
- Veel huilen of boosheid na school
- Klagen over buikpijn of hoofdpijn
- Moeheid of zich willen terugtrekken
- Slaapproblemen of piekeren
- Faalangst of perfectionisme
Herken je dit? Bij overprikkeling is het belangrijk om je kind serieus te nemen. Het is geen aanstelleritis: je kind heeft tijd, ruimte en rust nodig om alles te verwerken.
Wat kun JIJ doen als ouder?
Gelukkig kun je als ouder veel betekenen. Met kleine aanpassingen maak je een wereld van verschil.
5 praktische tips:
Bied structuur
Rust en regelmaat zorgen voor veiligheid. Denk aan vaste routines na school, een rustig avondritueel en een duidelijke planning voor huiswerk. Zorg ook dat je kind tijdig stopt met huiswerk maken of leren en start op tijd met afbouwen voor een fijne nachtrust.
Maak ruimte voor oplaadtijd
Plan dagelijks een moment zonder prikkels: wandelen, tekenen, in bad, muziek luisteren of gewoon ‘niets moeten’.
Luister, maar dan echt
Laat je kind vertellen, zonder meteen op te lossen of te relativeren. “Ik snap dat dat lastig was”, doet vaak meer dan een advies en maakt dat je kind zich gehoord voelt.
Bereid situaties samen voor
Bespreek hoe een schooldag eruitziet, oefen routes of scenario’s (zoals een toets of gymles) van tevoren.
Benoem talenten en niet alleen de moeilijke dingen
Vertel je kind wat je waardeert: “Je voelt goed aan wat anderen nodig hebben” of “Je bent een doorzetter, ook al vind je iets spannend”. Uiteraard is het bij een hooggevoelig kind wel belangrijk om hierin oprecht te zijn. Je kind prikt er zo doorheen als je iets alleen maar zegt om het zich beter te laten voelen… Je bereikt hiermee alleen maar het tegenovergestelde.
Wanneer is extra begeleiding helpend?
Soms blijft je kind vastlopen, hoe liefdevol je ook probeert te helpen. Je bent immers ook maar een mens en probeert te ondersteunen vanuit je eigen referentiekader. Wanneer je niet verder vooruit komt, kan begeleiding van buitenaf verlichting geven. Zeker als:
- Je kind lichamelijke klachten houdt door stress
- De schoolprestaties of sociale contacten achteruitgaan
- Jij als ouder twijfelt wat je kind nodig heeft
- Je sterk het gevoel hebt dat het onnodig lastig is en je jouw kind gunt om fijner en met meer vertrouwen de brugklas door te komen
In mijn praktijk help ik hooggevoelige brugklassers (én hun ouders indien nodig) om met meer zelfvertrouwen, overzicht en rust deze nieuwe fase aan te gaan. Zonder overprikkeling, mét ruimte om zichzelf te zijn.
👉 Lees hier hoe ik jouw kind kan helpen
Je staat er niet alleen voor
De brugklas is een grote stap. Zeker voor een kind dat de wereld diep voelt en intens beleeft. Maar met de juiste ondersteuning kan je kind groeien, bloeien en leren omgaan met alles wat op hem of haar afkomt.
Heb je vragen of wil je eens sparren over jullie situatie? Stuur me gerust een berichtje via joyce@samenmetsammie.nl. Ik denk graag met je mee.




