Eerste hulp bij hooggevoelige brugklassers
Intro
Bekend en vertrouwd. Eén gezicht voor de klas. Vrienden en vriendinnen die ze vaak al kennen vanaf de kleuterklas. Dichtbij. Overzichtelijk. Steeds hetzelfde lokaal waar ze hun eigen plekje hebben. Juffen en meesters die je kind echt zien, omdat ze elkaar ook al een tijdje kennen. Een rustig plekje in de pauze of lekker naar huis om te lunchen. School klaar? Spelen maar!
versus
Onbekend en nog allesbehalve vertrouwd. Drukke gangen in een gebouw dat ze vaak moeten leren 'lezen'. Steeds een andere docent voor hun neus. Met eigen regels natuurlijk. Drukke en vaak grote klassen. Nieuwe, onbekende kinderen, misschien op een paar vrienden of vriendinnen na die gelukkig zijn mee gegaan. Geen of weinig rustige plekjes om de pauze door te brengen én de sociale verplichting om 'in de groep' te blijven. School klaar? Aan je huiswerk dan maar!
Ingewikkeld
Terugdenkend aan die periode voelde alles groot(s) voor mij. Ik moest opeens 3 kwartier fietsen en alleen al de onderlinge dynamiek in het fietsgroepje was ingewikkeld. En dat was alleen nog maar de weg ernaar toe....
Eenmaal aangekomen op school moest je ergens in een donkere fietsenkelder je fiets weer zien te parkeren en je door de drukte heen naar het juiste lokaal zien te worstelen. Waar je maar weer afhankelijk was van de bui van de betreffende docent. Ik had moeite met de omgang: op de basisschool was elke juf en meester bekend en waren ze vooral lief. Op de middelbare was zeker niet iedereen lief...
Ik was gewend aan een rustige klas met weinig kinderen. Geen grote klas waarin de docent regelmatig zijn of haar stem verhefte of er zelfs geschreeuwd werd. Ik was ook niet gewend aan kinderen die tot het uiterste gingen om de docent totaal over de emmer te helpen. Ook dat was weer een nieuwe (voor mij onbegrijpelijke) ervaring.
Dit is nog maar een kleine greep uit alle nieuwe prikkels waar ik mee te maken kreeg en ik heb dan ook een tijd lang niet echt lekker in mijn vel gezeten. En dit, lieve ouder, is precies de reden dat ik me inzet voor hooggevoelige kids die starten in de brugklas!
Omdat ik vanuit eigen ervaring weet wat er op jou en je kind af kan komen en dit combineer met mijn kennis over hooggevoeligheid geef ik jou veel informatie en tips. Zo heb jij de tools in handen om jouw brugklasser te supporten.
Hoe werkt het?
Dit online programma is opgedeeld in meerdere modules die bestaan uit een stukje psycho educatie, eigen ervaringen, relevante filmpjes en gerichte oefeningen die jullie helpen in het omgaan met en herkennen van de hooggevoeligheid van je kind.
Per module vind je onderaan de oefeningen bij het betreffende onderdeel. Wil je liever een versie die je in één keer kunt printen om het op papier in te vullen? Deze vind je hier!
Module 1 HSP bij brugklassers: herkennen en begrijpen
Module 2 Omgaan met prikkels, spanning en stress
Module 3 Hoe communiceer ik met mijn hooggevoelige brugklasser?
Module 4 Emotioneel en praktisch goed voorbereid!
Module 5 Zorg JIJ wel goed voor jezelf?
Ik wens je veel plezier!