Een hooggevoelige leerling ondersteunen in de brugklas, hoe doe je dat?

Joyce Kuijpers • 22 augustus 2025

Hooggevoelig, het woord zegt het eigenlijk al: je zit hoog in je gevoel. Oftewel, je voelt heel veel. Hooggevoeligheid is een aangeboren eigenschap die vaak overgedragen wordt door (één van) de ouders. Geen stoornis, geen ziekte, niets dat gefikst hoeft te worden.


Lastig kan het echter wel zijn. Doordat je zoveel voelt én bovendien meer verwerkingstijd nodig hebt, kun je je ook anders voelen dan anderen. En heb je vaak het idee dat anderen je echt niet begrijpen. En andersom. Het helpt enorm als je je bewust bent van je hooggevoeligheid. Als je begrijpt dat je anders bedraad bent, dat je brein anders werkt en dat je daardoor ook vaak anders denkt en handelt.

īģŋ

Ook voor kinderen en jongeren is het vaak fijn om te weten wat hooggevoeligheid inhoudt en wat het voor hen persoonlijk betekent. Nu in de periode van startende brugklassers ervaar ik weer wat het belang hiervan is. En dat het net zo belangrijk is, dat ook docenten weten wat hooggevoeligheid is en hoe dit er in het klaslokaal uit ziet. 


Wat betekent hooggevoeligheid voor een brugklasser?


Stel je voor:


Je bent groep 8-er af en verandert in een brugklasser. Tegelijkertijd met het veranderen van je vertrouwde omgeving rol je ook je puberteit in. Een veranderend lijf, gierende hormonen en moodswings van hier tot Tokio. Het sociale aspect wordt nog belangrijker. Hoe zie ik er uit? Wat vinden anderen van mij? Wat kan ik nog wel zeggen en wat kan echt niet meer? Wanneer hoor ik er bij?


Tot dusver niks nieuws. Dit ervaren andere kinderen die niet hooggevoelig zijn ook. Het grootste verschil is dat HSP’ers dus zoveel voelen. Bij de vraag ‘hoe zie ik er uit’ komen nog 50 extra vragen op ploppen en al die vragen en (soms ontbrekende) antwoorden zorgen voor even veel gevoelens. Bovendien voelen ze vaak ook van alles van anderen en dat maakt de verwarring compleet.


Daarnaast zorgen de veranderingen voor veel nieuwe prikkels die allemaal diepgaand verwerkt worden. Denk aan het wisselen van klaslokalen, steeds nieuwe docenten voor je neus met hun eigen regels, veel kinderen in de gang die vaak ouder en groter zijn, langer fietsen voordat je op school bent, veel meer huiswerk, andere verwachtingen, toetsweken en de zoektocht naar nieuwe vrienden en vriendinnen die je kunt vertrouwen en waarbij je jezelf mag zijn. En dat allemaal te midden van de hormonenstorm die puberteit heet.


Hoe kunnen docenten hooggevoelige leerlingen ondersteunen?


Als ouder kun je al veel doen om jouw hooggevoelige kind te ondersteunen. Wil je meer tips hierover? Lees dan het blog dat ik hier eerder over schreef. Maar wat je als ouder kunt doen, is vaak gericht op de situatie thuis. Is je kind eenmaal op school dan is er niet zoveel meer wat je kunt doen.


Maar wie dat wel kunnen, zijn de docenten op school. Heel belangrijk dus om de mentor van je kind in te lichten over zijn of haar gevoeligheid. Misschien weten docenten al iets meer over hooggevoeligheid, maar helaas niet altijd.


Je vraagt je misschien af waar de mentor en docenten dan bij kunnen helpen. Een docent die bekend is met hooggevoeligheid en hier rekening mee kan houden, kan een wereld van verschil maken voor je kind. Bespreek met de mentor hoe jouw kind in elkaar zit, deel als het ware zijn of haar gebruiksaanwijzing.


Docenten en de mentor kunnen heel goed ondersteunen bij het volgende:


Plaats in de klas:


Een hooggevoelig kind wil je niet midden in de groep zetten. Hier gebeurt te veel en is het bijna niet te doen om je af te sluiten. Midden in de groep voel je veel van anderen, hoor je veel en ben je letterlijk omringd door prikkels. Dit wil je niet.


Maar wat werkt wel?


Een plaats achterin het klaslokaal is vaak een fijne plek waarmee je een hoop prikkels weg haalt. Bovendien heeft het kind overzicht over wat er gebeurt waardoor het zich ook veiliger voelt. Is dat niet haalbaar? Ga dan op zoek naar een plaats aan de zijkant van het lokaal en check ook bij je kind hoe hij of zij zich daar voelt.


Voorspelbaarheid:


Onverwachte dingen zijn vaak enorm stressy voor een hooggevoelig kind. Het niet weten wat er precies gaat gebeuren, zorgt dan ook voor veel spanning. Een docent die zijn les altijd op dezelfde manier inricht, biedt op die manier ook weer veiligheid. Aan het begin van de les even kort stilstaan bij het programma voor het komende uur is ook een manier om rust te creëren bij een hooggevoelige leerling.
 
(Emotioneel) ondersteunen waar mogelijk:


De brugklas is hoe dan ook enorm spannend. Maar moeten er presentaties gehouden worden? Dan loopt de spanning bij hooggevoelige kinderen al helemaal snel op. Een docent kan de spanning verminderen door de leerling een keuze te bieden: wil je staand presenteren voor de groep of zittend voor de klas?


Ook vooraf een volgorde maken wie wanneer presenteert, is enorm helpend. Zo weet een hooggevoelige leerling waar hij of zij aan toe is waardoor de spanning niet nodeloos nog meer oploopt. Indien mogelijk is het fijn om óf altijd een vaste volgorde te hebben, bijvoorbeeld op alfabet. Of met hooggevoelige leerlingen af te spreken of ze het juist fijn vinden om als een van de eersten aan de beurt te zijn of juist als een van de laatsten. 
 
Natuurlijk kan dit niet altijd en in elke situatie. En dat hoeft ook niet. Het is ook belangrijk om te leren omgaan met onverwachte situaties. Toch helpt het enorm als de docent invoelend is, begripvol en bereid om mee te denken. Een docent met een ‘stel je niet aan’-houding raakt de verbinding met een hooggevoelige leerling al snel kwijt.


En dat is jammer voor beiden. Want een docent die betrouwbaar, voorspelbaar en emotioneel ondersteunend kan zijn, kan een echte band opbouwen met een hooggevoelig kind.
 
Lukt je dat, dan heb je hier als docent een hele fijne leerling aan!


Meer blogs lezen?


Dit is een blog van coachpraktijk Samen met Sammie. Ik ben Joyce en in mijn blogs deel ik mijn kennis en ervaring rondom hooggevoeligheid. Schrijven is één van mijn grootste passies en dus schrijf ik deze blogs met veel plezier. Wil je graag meer weten over het bovenstaande onderwerp? Kijk dan eens op de volgende blogs en pagina’s:

 

Wat is hooggevoeligheid nou eigenlijk?

Je hooggevoelige brugklasser ondersteunen als ouder

 

 



Overprikkeling ligt op de loer voor nieuwe hooggevoelige brugklassers.
door Joyce Kuijpers 3 juni 2025
Als hooggevoelige brugklasser komt er een hoop op je af. Hoe ga je om met al die prikkels en wat kun je als ouders doen? Lees verder voor meer info en tips!
Bloem in rouw.
door Joyce Kuijpers 12 mei 2025
Een persoonlijke ervaring met verlies en hoe dit als hooggevoelige moeder intens voelde. Ik ontdekte dat het toelaten van verdriet juist verbinding bracht binnen ons gezin. Door samen af te stemmen ontstond ruimte voor rouw, herinneringen, humor en zelfzorg. Daarom gun ik jou een verdiepingsdag voor ieder die ruimte wil maken voor je eigen verlies, gevoel en herstel.
door Joyce Kuijpers 8 april 2025
Kenmerken, signalen en het verschil met hoogsensitiviteit
Hoe blijf je in evenwicht als hooggevoelig persoon?
door Joyce Kuijpers 10 maart 2025
A struggle for life
door Joyce Kuijpers 28 februari 2025
Waarom grenzen zo belangrijk zijn voor HSP-ers
door Joyce Kuijpers 3 september 2024
“Nee hoor, maakt niet uit. Ik leg het nog wel een keer uit.” Ik voel me ineenkrimpen en nog kleiner worden. Ik, geen ster in wiskunde, en mijn docente, geen ster in geduld met kinderen die geen ster in wiskunde zijn. Het gevoel dat ik krijg bij haar woorden komen totaal niet overeen met wat ze zegt. De “maakt niet uit” voelt meer als een “dom kind, hoezo snap je dit niet?”. Ik kan talloze voorbeelden noemen van dit soort incongruent gedrag waarbij gevoel, gedachten en gedrag niet met elkaar overeenkomen. “Is hier net iets gebeurd? – Nee hoor, niks aan de hand.” (yeah right….) “Gaat het wel goed met je? – Ja hoor, hartstikke goed!” (aha…) “Vind je het echt niet erg als ik vast ga? – Nee, tuurlijk niet, ga maar.” (maar ondertussen….) Zeker wanneer je werkt met hoog-gevoelige kinderen, of toevallig een ouder bent van zo’n tof exemplaar, is het superbelangrijk dat wat je doet en zegt, overeenkomt met je binnenwereld. En mocht dat even niet lukken en je hebt een heel dapper exemplaar tegenover je dan krijg je het keihard terug dat het niet klopt! Maar wat ook kan gebeuren, is dat een hoog-gevoelig kind (dit geldt trouwens net zo goed voor een hoog-gevoelige volwassene) enorm begint te twijfelen aan zichzelf en zijn gevoel. Klopt het niet dan wat ik denk te zien en te voelen? Het is lastig dan om te bepalen op welke manier je op iemand af moet stemmen en hoe je moet reageren. Want wat klopt er nou? Jouw gevoel of wat iemand zegt? Merk je bij jezelf dat je niet altijd laat zien wat er binnenin bij je gebeurt? Misschien vind je het wel spannend om jezelf echt te laten zien of heb je 100.000 overtuigingen waarom je niet verdrietig of boos mag zijn. Laat staan dat je dat laat zien aan een ander! Of misschien ben je je helemaal niet bewust van je binnenwereld? En is het goed om eens wat vaker te voelen hoe het met je gaat. īģŋ Is dit herkenbaar voor je en wil je dit wel eens een keertje uitzoeken voor jezelf? Of je nu behoefte hebt aan een los gesprek of meerdere coach-sessies, je bent meer dan welkom! Stuur me gerust een berichtje. #congruentzijn #laatjezelfzien #hsp #hooggevoelig #hooggevoeligekinderen #dapper #coach #samenmetsammie #twijfel #gevoel #intuitie #onderbuik #hooggevoelig
door Joyce Kuijpers 20 februari 2024
Wat wil jij? HSP-ers zijn er heel goed in. Ze houden zich vooral bezig met anderen, wat de neiging met zich meebrengt om onophoudelijk te zorgen voor de ander. Dit kan een fijne eigenschap zijn, maar het betekent ook dat ze vaak leven naar de verwachtingen en wensen van degenen om hen heen. Terwijl ze zich storten op het welzijn van anderen, vergeten ze zichzelf compleet. Ze zeggen altijd “ja” wanneer iemand hen om hulp vraagt en pas later realiseren ze zich dat ze daar eigenlijk helemaal geen tijd voor hebben of er simpelweg geen zin in hebben. Herkenbaar? 😊 Dit fenomeen zie je helaas ook al bij kinderen. Vanaf jonge leeftijd zijn ze geneigd om te zeggen: “Ja hoor, ik doe het wel voor je.” Ze plannen afspraken met kinderen waar ze eigenlijk niet mee willen spelen of voelen de druk om dingen te doen die helemaal niet bij hun karakter passen. Deze behoefte om te plezieren, ook al is dit ten koste van zichzelf, is al vroeg zichtbaar. Wat wil ik? Voor veel mensen die hooggevoelig zijn, is het een grote uitdaging om bij zichzelf te blijven. Juist omdat je zo goed aanvoelt wat de ander wil of nodig heeft, gebeurt het al snel dat je voornamelijk bezig bent met de behoeften van de ander. Op de lange termijn kan dit leiden tot een afstand tot je eigen verlangens en behoeften. Wanneer je dit te vaak en te lang doet, kan het op een gegeven moment zelfs zo ver komen dat je jezelf afvraagt: wat wil 𝗜𝗞 eigenlijk? Wat zijn mijn dromen, mijn behoeftes, en waar word ik blij van? Deze vraag is dan niet zo makkelijk te beantwoorden. Ikzelf merkte, na jaren pleasen en vooral bezig met anderen, dat ik eigenlijk niet meer wist wat ik zelf wilde en waar ik nou eigenlijk blij van werd. Nadat ik me hier bewust van werd, kon ik langzaam mezelf weer leren kennen. Wat vind ik leuk om te doen en wat juist niet? Waar word ik blij van en waarvan juist niet? Hoe kan ik ja tegen mezelf zeggen zonder schuldgevoel richting de ander? Bewustwording is de eerste stap. Eigenaarschap de tweede. Er is namelijk maar één iemand verantwoordelijk voor een fijne invulling van mijn leven. En ja, dat ben ik toch echt zelf. Als je je dat realiseert, wordt het langzaam aan makkelijker om je eigen keuzes te maken. Want ja, op wie mopper je dan als je niet blij bent met wat je te doen hebt? Precies..... Zet jij jezelf op nummer één? Gun jij jezelf of je kind de handvatten die nodig zijn om bij jezelf te blijven? īģŋ Stuur me gerust een bericht, dan plannen we vrijblijvend een kennismaking in. Samen ontdekken we wat jij nodig hebt! 📷: Pixabay - Arek Socha #nummer1 #hsp #eigenregie #hooggevoelig #hoogsensitief #gezondegrenzen #coaching #hspouders #kids #breda
door Joyce Kuijpers 31 augustus 2023
Verbinding Spelletjes spelen, samen boodschappen doen, leuke dingen ondernemen, meer tijd om echte gesprekken met elkaar te voeren. Samen herinneringen maken. De ruimte en tijd die je voelt tijdens vakanties maakt dat je je meer verbonden voelt met elkaar. Maar waarom zou je dat beperken tot de vakantieperiode? Juist nu, in deze eerste schoolweken is het fijn om even tijd voor elkaar te maken. Niet meteen weer te verzanden in de waan van de dag. Maar ook nu samen een spelletje te doen. Samen een wandeling te maken. Eén op één iets leuks te doen. Je mobiel weg te leggen en te ontdekken wat jouw kind bezighoudt. Ga samen picknicken in een nabij bos of het park om de hoek. Wees nieuwsgierig! Luister samen muziek die jouw kind leuk vindt. Kook samen het favoriete maaltje van je kind. īģŋ En wat je ook doet, doe het met oprechte aandacht. Dat werk komt later wel.
door Joyce Kuijpers 29 september 2022
*Week tegen Pesten*
door Joyce Kuijpers 1 september 2022
Leuk....een verrassing....